Juhannusta retriitistä ja tekoälykkäitä ajatelmia

Kuk-kuu! sanoi Kirjosiepponen.
Hän ja rouvansa ruokkivat hiki päässä lapsosiaan. ”Vie mennessäs, tuo tullessas” eli vie ruokaa luukusta,
tuo ulos käytetyt vaipat eli ulostepussukat.

Hyvä Lukijani,

hyvää juhannuksen loppua ja turvallista kotimatkaa, jos illan päälle on istahdettava rattiin.

Oman osani tein eilen mutkien kautta mökille puoliso jäädessä jystämään palloa vahtikoiran kanssa. Mutka ajolinjoissa johtui aikeesta piipahtaa luonnonmuodostelmalla. Vetelin kumminkin ohi koska kaksi autoa oli jo sinne kääntymässä ja kaksi tulossa pois. Ehdin syksymmälläkin.

Yöunet meni ukkosen kanssa vuorotellessa. Kun pelaamisesta ja lapsenhoitohukista jäi leporästiä ja kohonnutta leposykettä, niin pakotin itseni huilailemaan tänään. Tuulikin on kova, joten ulapalle ei ole asiaa. Suunnitteilla on retki lähialueille kiinnostavaan kohteeseen. Sen teen ehkä huomenna. Kohteeseen pääsyssä on haasteita, joten saapa nähdä. Kerron lisää myöhemmin, jos onnistun pääsemään.

Aamulla päilähteli aika ajoin hieno valo. Enpä tosin tiedä näkyykö tässä siitä jälkeäkään, mutta värejä en ole korostellut tähän kuvaan.

###

Päivä epistola koskee tekoälyä (AI). Aloitan kysymyksellä: oma kantasi tekoälyyn?

Jouduin tekoälyn takia taannoin morkatuksi ehdotettuani sen käyttöä kolopelituloksen laskennassa. Tekoäly laskee tuloksen luotettavasti ja luotettavan tuloksen luulisi kiinnostavan. Ehdotus masinoi lunta omaan tupahan, mutta joku panssariprikaatin pioneerigeeni se ekspressoituu meikäläisessä, kun tämmöiseen lähden. Keväällä tuli karttasuunnistajalta takkiin siitä, että kuskaan Garminin InReachia retkilläni. Sain armoa, kun selitin sovelluksen nimeltä MapShare toimivan kapulan kautta ja auttavan kotiväkeä näkemään sijaintini. Tunnetun retkeilijän menehdyttyä juuri voi ymmärtää omaisten osan. Yksinkulkijan paikantaminen voi tulla tarpeeseen. Mutta korostan, etten tiedä oliko hänellä paikanninta (voisin ajatella, että oli).

###

Tänä aamuna hekottelin naamakirjassa jaettua älytehtävää. Aina samat tyypit näitä jakavat, eikä koskaan ilman omaa, oikeaa tulosta. Vaihtelun vuoksi voisi edes kerran jakaa väärin menneen, eikö totta. 🙂 Jäin asiaa miettimään ja pyysin tekoälyltä selitystä ihmisen motiiveihin yleisellä tasolla. Pyysin kuvankin. Se on tässä, hah.

Kuten Lukija huomaa, kuvassa on sekä kökköä huumoria että parikin kirjoitusvirhettä. Jonka takia tekoälyä ei pidä ottaa kritiikittä kuten ei ylipäätään mitään elämässä, jos multa kysytään! Fasessa esitetyn pähkinän ratkaisuun tekoälyllä meni 3 sekuntia.

###

AI antoi ihan järkeviä selityksiä siihen, miksi jotkut keikaroivat tälläisellä. Jos Vanha Äitini vielä eläisi, olisi hän ensimmäisenä näitä ratkomassa 😀 Rakasti sudokun ratkomista ja tykkäsi luetella Suomen jokia ja saksan kieliopin ritirimpsuja.

Mutta vanhanaikainen ”knoppologinen pätevyys” tulee romahtamaan. Esko Kivikoski-klooneille ei ole enää sijaa. Eskon Lukija muistanee, tuon 60-luvun tietovisailijan. Kaikki pseudo-osaamisella brassailu tulee kokemaan inflaation ja ihminen alkaa käyttää kapasiteettiaan tähdellisempään – kuten vaikka laajempaan ajattelemiseen ja synteesien tekemiseen. Tekoäly saa tyrkätä tietovisailijat syrjään ja nousta itse bodiumille. No, realismin nimissä on sanottava, että saa nähdä miten käy terveydenhuollon. Muistan, kuinka internetin yleistyttyä alkoi vastaanotolle tulla tyyppejä A4-pino kainalossaan. ”Näissä intialaisissa ayrveda-tutkimuksissa on lueteltu just mun oireet.”

###

”Myydään yksiö lähiaikoina tapahtuvan paikkakunnalta muuton vuoksi”

Back to basics: Rantasipisten asunto on tyhjillään ja muuttavat lähikuukausina ulkomaille.

Riensin ensitöikseni tilannetta tarkistamaan. Ei munankuortakaan missään ja tuossa pesän oikealla puolella näkyvä vaalea lätkä on nurinpäin käpertynyt kuiva lehti. Aprikoitiin Talonmiehen kanssa tekevätkö vielä toisen pesueen tälle vuodelle. Katsotaanpa tekoälyn vastausta: ”Koska olet jo aiemmin kertonut mökkisi rantasipin pesässä olleen neljä munaa ja pesinnän onnistuneen normaalisti, kyseessä on todennäköisesti vuoden ainoa poikue.” Toivotaan että on oikeassa ja koiran voisi nyt päästää rantaan juomaan ja jaloittelemaan ja rauhassa mennä itsekin. Ensi kesäksi laitamme pesäpaikalle lapun: Ei pesintää tällä alueella! Yksityisalue! Rantautuminen kielletty! Kaikenlainen majoittuminen ei ole sallittua!

###

Nyt piti kuistilta tulla sisälle tuulen yllyttäessä petäjiä heittelemään kävyillä. Käpyosuma on yllättävän tuikea, kun korkealta ammutaan. Tuulikaan ei näytä iltaa kohti rauhoittuvan, joten rento melontalenkki vaihtuu saunanlämmitykseen. Alkukuvan kirjosieppopariskunta ahertaa nonstoppina lastenhoitotoimissaan. Kunpa oltaisi paikalla pienokaisten lähtiessä maailmalle!

Kiitos juttuseurasta! Klara

Pörriäinen yllättäen tulla tupsahti samalle apajalle.

Jätä kommentti